Jag & Guns N' Roses

Följande inlägg är långt och behandlar ett ganska smalt ämne, så om ni är komplett ointresserade av Guns N' Roses, deras tillvaro på Internet och mina åsikter om denna, hoppa över inlägget. Hej,

---

För några år sen hade jag en hemsida om Guns N' Roses. Det var den största som fanns på Internet. Någonstans tycker jag att det är tråkigt att jag inte håller på fortfarande. Men det är samtidigt skönt att inte behöva lägga så mycket tid på ett intresse. Många av GN'R-sidorna som fanns då är idag borta, eller har slutat uppdateras sen länge. Det har kommit nya som slår min och de andras hur lätt som helst, särskilt sett till design och media-innehåll.

Den i mitt tycke näst bästa sidan under min tid, Here Today, Gone To Hell, finns dock fortfarande kvar. Och den har i stort sett samma utseende som då. Men, killen som har det, Jarmo
   (som jag för övrigt träffade på riktigt i toakön utanför Globen under väntan på konserten förra året)
   tror jag har fått några skumma kontakter med bandet. Eller åtminstone skivbolaget. Eller nåt. För det senaste året eller så, så har sidan alltmer fått karaktären av en "officiell" sida med odelat positiva nyheter och bara helt officiell information i nyheterna. Vilket instinktivt kan tyckas bra i och med att man får information som oftast är "sann" och slipper allt skvaller. Men det är också väldigt tråkigt och enahanda.
 
Sen blir det inte bättre av att GN'R är typ världens sämsta band när det kommer till att ge fans och media information och intervjuer. Det inskränker sig oftast till ungefär ett tillkännagivande om året att Chinese Democracy är försenad, samt en eller ett par rapporter från turnéinledningen om att den och den spelningen var "kick ass" eller att publiken var "awesome". Nehä? Det säger ni inte?

Det finns visserligen forum på en del av hemsidorna, där nyheter är ocensurerade och inte alltid positiva. Men, med forumen kommer alla tröga, och oerhört störiga individer som absolut måste uttrycka sin åsikt om allt och alla. Jag orkar inte med såna. Särskilt amerikanarna kan vara skitjobbiga.

Rent generellt så känns den "nya" versionen av bandet är lite tråkigare än den gamla. Musikmässigt är de klart bättre. Och de nya låtarna är verkligen kick ass och awesome. Men, Axl verkar ju vara ha blivit åtminstone två tredjedels normal. Han säger snälla saker i mellansnack och så. Nästan lite slätstruken. Jag vill hellre ha galningen som vrålar till någon i publiken att han ska "kick his fucking skull in" mitt under allsången i Knockin' On Heaven's Door" på en klubb i Västtyskland 1987. Eller som slåss med säkerhetsvakter under spelningar. Eller bara skiter i att fortsätta en spelning om han känner för det. Eller som förklarar sin tvåtimmars försening till en spelning med att han "was taking a shower".
   (allt har hänt på riktigt. Kan skicka ljudfiler om nån vill ha. Eller inte om det passar bättre).

Trots allt är de ändå historiens absolut bästa band. Och det är tveksamt om jag nånsin varit så lycklig som när Axl lösgjorde sig ur mörkret till tonerna av introt till "Welcome to the Jungle" i Globen förra året.

image207



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback