Gymnasiet - del 3 - Avslutningen

Del 1, Del 2

Nu del 3.

Avslutning på gymnasiet sägs ju vara så speciell och sådär. Min avslutning var väl också speciell, men kanske inte på det där traditionella studenten-sättet. Tror jag inte. Det är främst tre händelser som står ut på avslutningen av gymnasietiden; avslutningsfesten, IQ-promenaden och studentdagen.

Avslutningsfesten hölls ute på landet utanför Linghem med klassen. Tog ledigt från ICA dagen efter har jag för mig. Kändes som en stor grej. Var väl inte riktigt det. Har för mig att festen var rätt trevlig. Diverse otrevliga händelser förekom väl dock. Rygbykillen drog tag i min tröja nån gång under kvällen. Jag stannade honom och sa: "Titta på dig själv, vad håller du på med?" Kände mig nöjd med det. Låter inte så speciellt nu direkt. Sov i nån form av lekstuga eller vad det var. Höll på att få sova skavfötters med rugbykillen. Avstyrdes tack och lov
   (tack RC & EL).
   Mycket prat.

IQ-promenaden så. Tipspromenad med klassen i Lektorshagen med diverse "kluriga" frågor. Alltså mer smarthet än ren kunskap. Trion hade blivit decimerad tidigare under dagen pga tandproblem. Faktiskt. Hursomhelst kickade vi två kvarvarande den ovetande massans ass på den där promenaden. Vi fick båda priserna. Båda var böcker. Min var crap. Står i min bokhylla nu. Men på en hylla för böcker-som-förmodligen-inte-överlever-köp-av-ny-bokhylla-eller-en-flytt.

Studentdagen till sist. Kände en stark oförmåga att känna den där sprudlande glädjen under studenten. Gick väl mest omkring och log lite. Kanske. Känns så. Men jag var aldrig sådär hejdlöst, skrikande glad som det förväntas. Var mest som att: "Jaha, det var ju skönt att vara klar med det där". Lite lätt avtrubbad sådär. Men jag blev faktiskt väldigt stolt över mig själv när rektorn ropade ut mitt namn som en av dem som fick stipendie. Fasen. Jag lyckades väl ok ändå.

Mitt femåriga klädstilslagg gjorde sig påmind under den här dagen. Satt med vita tubsockor till min svarta kostym på klassfotot. Hoppas att jag tagit igen lite av det där nu. Verkligen.

Efter fotografering och ceremonierna på skolan väntade en evighetslång traktorfärd som tog oss både till Johannelund och Malmslätt. Sol, mat, öl, sol, sol. Följde med till Ekholmen efter det. Hamnade i koma på en uteplats, lyssnandes till Outkast. Ett av de bästa gymnasieminnena faktiskt. Därefter en Asien-snabbis med extremt mycket mat. Innan tillbaka in till stan och klassen och Stora Hotellet, där middagen och festen hölls. Kommer faktiskt inte ihåg särskilt mycket alls av det. Och det beror inte på alkoholintag. Mer på att det faktiskt inte var så speciellt. Hade varken kul eller tråkigt.

Vid fyratiden på morgonen den tionde juni år 2000 stod jag där på Kungsgatan. En av de där vackra, ljusa och varma svenska sommarmorgnarna. Väntade ihop med mina två äldsta kompisar på att bli hemskjutsad. Nästan tre år äldre. Klokare? Kanske något. Gymnasiet var definitivt slut.



Kommentarer
Postat av: Jens

Hualigen, du har sannerligen gjort ett fenomenalt jobb med det här. Riktigt, riktigt bra läsning.
Visa händelser har speglats på pricken som jag minns dom, andra ungefär som jag minns dom och andra lite mer som jag kan tänka mig att du minns dom - vi är ju, trots allt, inte alla helt lika, vi som står utanför den ovetande massan.
Jag blir allt något känslosam vid blotta tanken på OutKast-sessionen och inte minst vid tanken på en sommarnattsfylla i Linköping anno gymnasietiden.
Bra jobbat och tack!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback