Minnen till låtar

Guns N' Roses - One in a Million

När jag var yngre hade jag uppfattningen att Axl Rose var en helt ofelbar människa. Därför hade jag inga större problem med den hyfsat inskränkta texten i One in a Million.

Till minnet. Var på klassresa på Gotland när vi slutade sexan. Det är alltså 1994 vi pratar om. På hemvägen på färjan visades film; Philadelphia. Tyvärr var alla mina pengar slut, och jag vågade väl inte fråga om någon kunde låna mig de fyrtio kronorna, eller vad det kan ha kostat. Så, istället flöt jag runt på färjan och lyssnade på min freestyle. Förutom One in a Million och GN'R Lies innehöll bandet även Clawfingers första skiva. Men det var One in a Million som satte sig mest. I tredje versen av låten fanns vissa igenkänningsfaktorer...

Radicals and racists
Don't point your finger at me
I'm a small town white boy
Just tryin' to make ends meet
Don't need your religion
Don't watch that much TV
Just makin' my livin', baby,
Well that's enough for me

Rad 1 och 2 - visst. Small town white boy - japp, även om Skeda Udde knappast kan räknas som town. Resten stämde väl hyfsat också. Fast just makin' my livin' - nja, jag var ju 13 år gammal.

Jag gick omkring där och kände mig i stort sett ensammast i världen. Men i efterhand är det ändå ett rätt ok minne. Tanken på att se Philadelphia ihop med 30 mellanstadieelever känns inte direkt... bra, kanske.

image381



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback