Radikalare än Hitler?

Inte jag. Utan titeln på en bok av Göran Dahl. Köpte den genom SMB
   (tidigare erfarenheter av dem
här...)
   och läste ut den igår.

Hade förhoppningen att den skulle berätta historier om riktigt vrickade nazister och likartade. Alltså såna som var värre än Hitler. VARFÖR jag hoppades på det, är jag inte säker på. Har ofta tyckt att det är rätt fascinerande med en del av de idéer som nazisterna hade. Och självklart inte på ett positivt sätt. Utan mer fascinerande på ett sci-fi vis. Fast med verklighetsanknytning.
   (även om den i många fall är ytterst svag)

Visst fanns det med en del sånt. Men samtidigt var den alltför akademisk för att kunna bli underhållande på riktigt. Visst ger den säkert en bra bild över hur idéer och ideologier hänger samman. Men det var inte det jag var ute efter.

Målningen på framsidan, "Kreuz und Kathedrale im Gebirge" av Caspar David Friedrich, gav på något sätt mer än texten i boken. Och det är väl inte så bra. Väl.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback